Friday 9 October 2015

PUDING JAGUNG KUAH KOKTAIL








Tiba-tiba tekak Szen hendak makan puding jagung yang berkuah koktail. Szen sekeluarga kurang gemar  puding tanpa kuah kecuali puding karamel. Nak kongsi rasa puding ini. Puding ini rasanya tidaklah manis. Manakala kuah koktailnya yang akan memanis puding ini. Amatlah seimbang. Puding ini memang kena dengan citarasa Szen yang sememangnya tidak suka memakan sesuatu yang terlalu manis


Tadi Szen beri doter bongsu cuba puding ini, alhamdulillah dia suka teramat. Berkali-kali dimakannya. Lega melihat sambutan doter Szen ini memandang doter Szen ini seorang yang agak fussy tang puding. Resepi ini Szen dapat dari internet tapi telah banyak diubahsuai ikut citarasa Szen. 

Jadi puding ini akan menjadi kegemaran keluarga Szen. Pasti akan ada yang meminta dibuat lagi. Jom cuba & share resipi ini.




PUDING JAGUNG KUAH KOKTAIL
=====================
(Oleh : Sharizen Kitchen )


BAHANNYA

ADUNAN PUDING
1 cawan Tepung Kastard
1 tin Jagung Krim
1 tin Susu Cair 
5 cawan Air
2 sudu besar Gula Pasir
1 sudu kecil Esen Vanilla
Pewarna kuning ( Ikut suka)

ADUNAN SUSU KOKTAIL
2 tin Susu Cair
2 tin kecil Buah-buahan Koktail
3 sudu besar Gula (Nota : Kalau hendak manis tambahlah  gula lagi. Ikut citarasa.)
Air buah dari Buah-buahan Kotail
1 sudu kecil esen vanilla.

Acuan

CARANYA :

1. MEMASAK ADUNAN PUDING : Masukkan 4 cawan Air, Jagung Krim. Susu Cair, Gula, Pewarna Kuning dan Esen Vanila kedalam periuk. Panaskan keatas api sederhana perlahan.

2. Masukkan Tepung Kastard dan 1 cawan Air didalam mangkuk dan kacau rata.

3. Bila adunan puding (No.1) telah mendidih masukkan adunan Tepung Kastard kedalamnya. Kacau rata sehingga adunan menjadi kental dan kilat.

4. Tutup api dan tuangkan kedalam bekas. Sejukkan.




5. MEMASAK ADUNAN SUSU KOKTAIL :  Tapis buah-buah koktail. Ketepikan. Jangan dibuang air buahnya itu.

6. Masukkan susu cair, air buah koktail, esen vanilla dan gula kedalam periuk. Masak dibawah api yang sederhana panas. Kacau sehingga rata. 

7. Bila adunan susu koktail sudah panas,tutup api dan masukkan buah-buahan koktail itu. Kacau sehingga rata. Sejukkan.( Nota : Pastikan adunan susu jangan sampai mengelegak ya nanti tak sedap).

8.Jangan lupa masukkan adunan puding dan adunan susu koktail kedalam petiais. Sedap dimakan bila sejuk.

9. CARA HIDANG : Ambik sepotong puding dan letakkan didalam mangkuk puding dan tuangkan adunan susu koktail keatasnya. Selamat menjamu selera. ~ Sharizen Kitchen.








No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...